Co najmniej od kilku dni cała Polska a nawet świat w dużym stopniu przeszedł na pracę zdalną. Ja też kolejne kilka (albo i więcej) dni spędzę w domowym biurze. Przy okazji śledzę i uczestniczę w wielu dyskusjach na temat możliwości pracy zdalnej, a zwłaszcza nauczania na odległość. Dla mnie odpowiedź jest oczywista - od wielu lat wdrażam i używam Skype for Business i Microsoft Teams, ale wiele osób ma wątpliwości, jakie rozwiązanie wybrać i czy będzie ono spełniać wszystkie wymogi funkcjonalne. Wiele pytań dotyczących Office 365 i Microsoft Teams powtarzanych jest na wielu forach i grupach dyskusyjnych, więc stwierdziłem, że może warto podsumować te pytania i rozwiąć przy okazji kilka mitów.
Pytanie 1. Jakie bezpłatne narzędzie zapewni efektywne nauczanie na odległość?
Jak dla mnie najlepszym wyborem jest Microsoft Teams. Microsoft przypomina o bezpłatnym pakiecie Office 365 dla Edukacji, podając jednocześnie instrukcję jak szybko uruchomić subskrypcję edukacyjną - http://aka.ms/zdalnanauka. Plan edukacyjny A1 co prawda nie zawiera pełnego pakietu narzędzi biurowych, ale jest w nim OneNote w wersji przystosowanej do współpracy w ramach klas i oczywiście Microsoft Teams.
Pytanie 2. Ile trwa uruchomienie Office 365 dla Edukacji i jakie warunki trzeba spełniać?
Wystarczy zarejestrować się w witrynie Office 365 dla Edukacji http://aka.ms/Office365edupl, zgodnie z instrukcją opublikowaną w odpowiedzi na pytanie 1, wypełnić profil organizacji, a następnie wysłać z portalu administracyjnego usługi wniosek do pomocy technicznej, wpisując w treści informację - weryfikacja szkoły oraz link do strony internetowej. Weryfikacja powinna zostać wykonana w 48 godzin.
Po zweryfikowaniu można dodać pełną wersję licencji dla nauczycieli i dla uczniów, jednak od razu po zarejestrowaniu usługi automatycznie przypisywane są licencje A1 w wersji ewaluacyjnej na 6 miesięcy. Tak że możemy konfigurować usługi nie czekając na zakończenie weryfikacji.
Kto może skorzystać z tej oferty? Szkoły i uczelnie wyższe, zarówno państwowe i prywatne, biblioteki i muzea publiczne, biura administracyjne instytucji edukacyjnych. Więcej informacji można znaleźć na stronie licencji grupowych Microsoft.
Pytanie 3. Jak skonfigurować i używać Microsoft Teams?
Dobrym początkiem jest na pewno portal Zdalna Nauka, wymieniony w odpowiedzi 1. Ponadto dobry poradnik konfiguracyjny przygotowali koledzy z polskiego biura Microsoft - Uruchomienie Teams.
Pytanie 4. Dla nauczycieli Teams działa, a dla uczniów nie, kedy zacznie?
Problem wynika z małej zaszłości historycznej - dla nauczycieli jest włączony domyślnie (w planach komercyjnych domyślnie dla wszystkich pracowników), a dla uczniów nie. Żeby to poprawić, należy w starej wersji portalu administracyjnego wejść w ustawienia i dla typu licencji/użytkownika "Education - Student" włączyć usługę (obraz poniżej). Łatwo to przeoczyć, bo domyślnie konsola pokazuje ustawienia dla nauczyciela - "Education - Faculty and Staff"
Pytanie 5. Kto może wziąć udział w spotkaniu Microsoft Teams?
W zasadzie każdy, kto dostanie zaproszenie, jeżeli zabezpieczenia naszej organizacji tego nie zablokują. Administrator organizacji może nawet pozwalać na prezentowanie treści anonimowym uczestnikom spotkania. Mając zaproszenie na spotkanie (a w zasadzie link do spotkania), wystarczy nam przeglądarka - najlepiej Chrome lub nowy Edge, wykorzystujący silnik Chromium, co pozwoli nam wykorzystać optymalnie dostępne opcje, np. integrację audio/video. Przy dołączeniu pierwszy raz do spotkania Teams, przeglądarka spyta nas o prawo do użycia mikrofonu i kamery, a potem będziemy mogli uczestniczyć w spotkaniu. Używając innych przeglądarek, możemy mieć problemy z niektórymi funkcjami.Odpowiedzi na kolejne pytania będę uzupełniał na bieżąco. Jeżeli odpowiedź będzie dłuższa, pojawi się jako oddzielny post.
Jak zablokować możliwość wyłączania mikrofonu organizatorowi spotkania w Teams?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz